۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

بولیوی

نگارنده در بولیوی به سر می‌برد و به شدت در مضیغه‌ی اینترنت است. اما در این دو روز گذشته نتیجه گرفته‌ام که بولیوی با وجود عقب ماندگی‌هایش از پرو، از نظر اخلاق مردم یک سر و گردن بالاتر است. اگرچه پاسپورت ایرانی و ریش جناب احمدی نژاد به کار نیامد و مجبور به استفاده از پاسپورت شیطان بزرگ شدم و یکصد و سی و پنج دلار از جیب پرداختم (که انشالله امریکا کوفتش بشود که کلی از این پولها از مردم فقیر بولیویایی گرفته و آنها اقدام به مقابله به مثل کرده‌اند)، اما حتی آنجا هم از خوش‌اخلاقی و احترام افسرهای لب مرز لذت بردم و با آنها کلی گپ زدم. این در حالی‌ست که آخرین خاطره‌ی نگارنده از خاک کشور پرو، قیافه‌ی عبوس افسر پرویی ست که با بد اخلاقی می‌گفت کارت ترانزیتت کجاست؟ و هرچه می‌گفتم همین‌جا گوشش بدهکار نبود و بازهم سئوالش را با تند خویی تکرار می‌کرد. همین قیافه‌ی عبوس بس که دیگر پایم را در مملکت پرو نگذارم!!
روز اول را در کوپاکابانا در کناره‌ی دریاچه‌ی تی‌تی‌کاکا گذراندم و به جزیره‌ی خورشید سر زدم و محو زیبایی طبیعت و مناظرش شدم. و از طرفی از دیدن مردم آرام و خوش‌اخلاق بولیویایی لذت بردم. امروز روز دوم اقامتم در بولیویست و به لاپاز سفر کرده‌ام به امید اینکه به اینترنت بی‌سیم دسترسی پیدا کنم که تابحال موفق نبوده‌ام. بنابراین این مطلب را روی کامپیوتر خودم می‌نویسم و بعد روی فلش درایو (معادل فارسی لطفا) می‌گذارم تا ببرم کافه‌نت و آنجا بگذارم روی وبلاگ. به علت سرعت بسیار پایین اینترنت در این کشور هم از آپلود هرگونه تصویر معذورم! اما سعی می‌کنم وصف مناظر بکر این سرزمین را برایتان بنویسم تا شما هم حظ ببرید.

راستش دوست داشتن بولیوی از این بابت است که می‌دانم به فقیرترین کشور دنیا قدم گذاشته‌ام و سطح توقعم از این مملکت را خیلی خیلی پایین آورده‌ام و باید بگویم که بولیوی تا بحال بالاتر از توقع من عمل کرده و دوستش داشته‌ام. می‌دانم که هنوز برای شناختن این مملکت وقت احتیاج دارم اما حداقل در این دو روز آرامش به زندگیم برگشته و از این بابت خوشحالم.

۶ نظر:

  1. منتظرم ببینم نظرت در مورد مردمون اینجا چیه؟ جایی که خودت میگی جزو فقیرترین کشورهای دنیا ( شاید فقرترین تو قاره آمریکا) دلم میخواد بدونم از نظر اخلاقیات و فرهنگ جمعی هم دچار فقر هستن یا نه ، شاید این جواب بعضی از سئوالهای شخصی من باشه در مورد شهرهای فقیر ایران و فرهنگ عجیب مردمشون

    موفق باشی منتظر عکسهات هستیم

    پاسخحذف
  2. نوشته هات نشون میده که حالت بهتره و این همون چیزیه که من براش دعا کردم.

    امیدوارم اینجا تجربه های خوبی داشته باشی هم بتونی عکس بذاری و هم از قشنگی هاش برامون بنویسی.

    پاسخحذف
  3. فرا جان سلام
    خاطراتت بسیار زیبا تاثیر گذار است و به عنوان راهنمای سفری برای افراد کم تجربه ای مثل من محسوب می شود. منهم بعد از پرو قصدم دیدار از بولیوی است. این مطلبی که در مورد پاس ایرانی نوشتهای نگرانم کرد. من در تهران به سفارت بولیوی مراجعه کردم و به من گفتند روادید لغو شده و برای همین هم دیگر ویزا صادر نمی گردد. من با کلی مصیبت وارد پرو شده ام و اگر خارج بشم و بولیوی هم راهم ندهد بین 2 مرز سرگردان خواهم شد.
    گرچه نوشته بودی که اینترنت به سختی پیدا می شود ولی لطفا در صورت امکان 1 ایمیل به من بزنید و راهنماییم کنید. تا بهتر بتوانم تصمیم بگیرم.
    شاد باشی و سرفراز
    alijafarnejad@yahoo.com

    پاسخحذف
  4. علی جان
    نه. نگران نباش. جای نگرانی نیست. تنها کاری که می‌تونی انجام بدی مراجعه به کنسولگری بولیوی هست قبل از رسیدن به مرز چون سر مرز بهت ویزا نمی‌دن و باید برگردی به شهرهای بزرگ. و تا اینجا که دیدم افسرهای بولیویایی اهل لجبازی نیستند. مشکل من داشتن دو پاسپورته و اگر روادید روی پاسپورت ایرانی بگیرم برای رفتن به کشور بعدی دچار مشکل می‌شم. به هرحال امیدوارم در پرو بهت خوش بگذره

    پاسخحذف
  5. Salam Fara Jan,
    Man weblog shoma ro az vaghti ke ba doostanam in LAC region kar mikonam donbal mikonam v khaili ettelaat azash gereftam. mamnunam.Sorry to bother you but Agar javabo midunestim mano rahnamaee konin. Man bara ye seri kar NGO bayad biam Bolivia and Argentina. Man alan tu Malaysia zendegi mikonam v Bolivia inja sefarat nadare. Hich keshvari ham in nazdikia nist be joz China. man faghat passport Iran daram. Be nazaretun age man biam Argentina, hamunja mitunam bara visa Bolivia apply konam ya masalan parvazam ro az samte Peru begiram ke unam khodesh visa mikhad. Man invitation letter v ina ro mitunam rahat begiram vali kesi hanu natuneste rahnamaeem kone ke az koja bara visa apply konam?
    Million thanks in advance

    پاسخحذف
  6. سلام دوستم. کاش آدرس ایمیلت رو گذاشته بودی. من متوجه نشدم که اول می‌خوای به آرژانتین بری یا به بولیوی. اگر به آرژانتین میری و از اونجا به بولیوی، مشکلی نخواهی داشت، چون تو آرژانتین می‌تونی کنسولگری بولیوی پیدا کنی. اما نمی‌دونم گرفتن ویزای آرژانتین تا چه حد سخت یا آسون باشه برات.

    پاسخحذف