۱۳۹۰ تیر ۳, جمعه

تجهیزات سفر - لوازم بهداشتی - آرایشی

این چهارمین قسمت از راهنمای تجهیزات سفر است که بر اساس تجربیات شخصی نوشته می‌شود. نقل قول این مطلب با اشاره به منبع آزاد است.
درباره‌ی بردن لوازم بهداشتی مثل صابون و شامپو و غیره، هر کس نظری دارد. یعضی می‌گویند بهتر است آنها را در کشور مقصد خرید تا بار کوله سنگین نشود. بعضی می‌گویند باید آنها را همراه برد چون شاید مارک و مشخصاتی که آنها احتیاج دارند در کشور مقصد پیدا نشود و یا گران باشد. توصیه‌ی من اینست که اگر قرار است طولانی سفر کنید، از همان ابتدا این لوازم را همراه ببرید تا جای مشخصی در کوله داشته باشند، وگرنه ممکن است با کمبود جا مواجه شوید. به هر حال این وزن قرار است مدتی روی روی دوش شما باشد. اما درباره‌ی اینکه نشود همه چیز را در کشور مقصد پیدا کرد من مخالفم. همیشه می‌توان جایگزین نزدیک به آنچه مورد نظر است پیدا کرد. 
من یک کیسه‌ی توری دوخته‌ام و به سرش قلاب وصل کرده‌ام که در حمام هاستلها آنرا به شیر آب آویزان کنم و مجبور نباشم لیف و شامپویم را روی زمین بگذارم. به هر حال داریم راجع به هاستل صحبت می‌کنیم که امکانات هتل را ندارد. همچنین در اقامت در هاستل، داشتن دمپایی از ضروریات است. همچنین اغلب هاستلها حوله ندارند یا به قیمت گرانی کرایه می‌دهند. در بازارهای امریکا حوله‌های سفری گرانقیمت وجود دارند که قدرت جذب آب بالایی دارند و زود خشک می‌شوند. اما یک حوله‌ی نازک هم تقریبا همین کار را برایتان انجام می‌دهد و امکان دزدیده شدنش هم نیست. نازکترین حوله‌ای که می‌توانید پیدا کنید. اندازه حوله را طوری انتخاب کنید که مثلا در کنار دریا و استخر هم بتوانید از آنها استفاده کنید.
سشوار و صاف کننده‌ی مو تنها موقعی ضروری هستند که هر روز از آنها استفاده می‌کنید. اگر ماهی یکبار موهایتان را خشک یا صاف می‌کنید، بدون این لوازم می‌توانید سفر کنید. 
یک توصیه که برای مسافرین به کشورهای جهان سوم دارم اینست که از یک بطری کوچک پلاستیکی دردار برای نگهداری صابون مایع استفاده کنید و حتما یک لوله دستمال توالت همراه داشته باشید. 
از دیگر لوازمی که حتما توصیه می‌کنم کرم ضد آفتاب است. من شخصا از نوعی استفاده می‌کنم که مرطوب کننده هم هست. بعضی از کرمهای موجود مواد شیمیایی برای دفع حشرات نیز دارند که برای استفاده در نواحی شرجی مثل جنگلهای ساحلی بسیار مفیدند. اینکه درجه‌ی کرم چقدر باشد نشان می‌دهد چه مدت زمانی می‌تواند از پوست مراقبت کند. توصیه می‌کنم کرم را در شهرهای بزرگ و فروشگاههای معتبر خریداری کنید. 
همچنین اسپری‌ها و کرمهای دفع حشرات جزو لوازم ضروری سفر به نواحی حاره‌‌ است. حتی‌الامکان از اسپری‌هایی استفاده کنید که در مواد خود deet دارند. 
لوازم آرایشی برای خانمها: توصیه‌ی من اینست که تنها لوازمی را با خود ببرید که هر روز از آنها استفاده می‌کنید. اگر پنج شش جعبه سایه چشم دارید تنها آن را بردارید که مورد استفاده‌ی هر روز شماست چون به احتمال زیاد هیچوقت به بقیه نیازی پیدا نخواهید کرد. به همین صورت درباره‌ی باقی لوازم آرایش تصمیم بگیرید. لوازم بهداشتی خانمها به وفور در همه‌جا یافت می‌شود، تنها چند نوار یا تمپان همراه داشته باشید برای مواقع ضروری. 


توصیه‌ی آخر من در این پست این است که به وزن توجه داشته باشید. اگر فکر می‌کنید لوازمی که با خود می‌برید را تنها یک یا دوبار استفاده خواهید کرد، بدون آن هم می‌توانید سفر کنید.

۶ نظر:

  1. سلام.
    یک کتاب خوب من دارم گفتم معرفی کنم البته شاید بشناسیش:
    MONTAINEERING:THE FREEDOM OF THE HILL
    کتاب کوهنوردیه اما نکات خیلی خوب و جالبی توش داره که برای مسافرت ها خیلی بدرد بخوره در چهار جلد منتشر شده که چهار جلد درباره : یخ نوردی و کوهنوردی سنگنوردی و امداد و نجات.
    من کوهنوردی رو دارم و خیلی نکات خوبی توش داره و ترجمه فارسی هم داره که نام: کوهنوردی : لذت آزادی در اوج بلندی ها نام داره. توصیه میکنم که کتاب رو حتما تهیه کنید...

    پاسخحذف
  2. سلام.
    سفري بدون محدوديت زماني و مكاني..بگوئيد پرواز در آسمان لايتناهي.
    نميدانم به جايي رسيدن برايتان مهم است يا از جايي رفتن و يا هر دو، اما ميدانم سفر با تمام جاذبه‌هايش اگر براي نزديك شدن باشد جذبه‌اش خود زندگي است.
    زندگي به كامتان.

    پاسخحذف
  3. به نظر مياد اين يك سفر روحانيه...سبك، به‌اندازه...و بي محدوديت زماني و مكاني، ...خدا نصيب كند!
    غبطه مي‌‌خورم، و سفر پرباري رو آرزو مي‌كنم.

    پاسخحذف
  4. سلام

    می بخشی که اینجا می نویسم ولی ایمیلت رو پیدا نکردم. من می خوام واسه یه سری کارهای داوطلبانه بیام آمریکای جنوبی و یه سری کمک و اطلاعات می خواستم. خیلی لطف می کنی اگه یه ایمیل به من بزنی.

    مرسی
    مهدی

    پاسخحذف
  5. سلام فرا جان

    من هنوز در جزیره ی کیشم.اطلاعاتت بسیار مفید و جالب توجه بود.این از اون جله های کلیشه ای نیست ها! برای این میگم مفید چون از تجربه تو سرچشمه گرفته.امیدوارم خوش باشی و در سفر...

    پاسخحذف
  6. کجایی فرا؟ دلمون تنگ شده. منتظر نوشته های خوبت هستیم

    پاسخحذف