۱۳۹۰ تیر ۳, جمعه

تجهیزات سفر - چه لباسی ببرم؟

این سومین قسمت از راهنمای تجهیزات سفر است که بر اساس تجربیات شخصی نوشته می‌شود. نقل قول این مطلب با اشاره به منبع آزاد است.
ماهیت سفر و زمان آن در انتخاب لباس برای سفر نقش تعیین کننده دارد. اگر سفرتان مثل سفر من محدودیت زمانی و مکانی ندارد کار مشکل می‌شود چون تنها باید به اندازه‌ای لباس برد که قابل حمل باشد.
برای مناطق سرد، به جای بردن کاپشن بزرگ که جای زیادی می‌گیرد، من از لایه‌های مختلف استفاده می‌کنم. به اینصورت که مثلا یک تاپ بند دار، یک بلوز آستین بلند، یک ژاکت یا کاپشن نازک گرم و نهایتا یک کاپشن ضد آب را روی هم می‌پوشم که به اندازه‌ی همان کاپشن بزرگ مرا گرم کند و در عین حال، هر کدام از این قطعه لباسها را می‌توانم در شرایط مناسبش بپوشم.
اصولا از هر قطعه لباس دو یا سه تا همراه می‌برم. شلوار لی بخاطر سنگینی و مشکل شستشو توصیه نمی‌شود، اما من به این توصیه بی‌توجهی کرده همیشه یک شلوار لی همراه دارم و آن را تنها در مواقعی که بخواهم از قیافه‌ی یک مسافر درب و داغان در بیایم استفاده می‌کنم. البسه‌ی دیگری که همیشه در کوله‌ی من پیدا می‌شوند دامن و یا پیراهن تابستانه هستند که در مکانهای گرم به دادم می‌رسند.
از نظر لباس زیر، همیشه دست و دلبازی به خرج می‌دهم و چهار پنج‌ تا همراه می‌برم چون گاهی فرصت برای شستن و خشک کردن آنها نیست. در مورد جوراب هم به همین صورت، دو سه جفت جوراب نازک و یک جفت جوراب کلفت.
مایو، کلاه پارچه‌ای آفتابگیر، کلاه پشمی گرم و جمع و جور، یک جفت دستکش پشمی هم از البسه‌ای هستند که آنها را فراموش نمی‌کنم.
کفش: اگر اهل کوهنوردی و گلگشت نیستید آن یک جفت پوتین کوهنوردی را فراموش کنید. اما اگر دوست دارید در سفرهایتان به طبیعت هم سر بزنید کفش مناسب برای کوه را توصیه می‌کنم. علاوه بر این یک جفت کفش راحت برای پیاده روی هم همراه داشته باشید. یک جفت دمپایی خوش‌قیافه، با یک تیر دو نشان زدن است. هم می‌توانید در هاستل و حمام از آن استفاده کنید و هم برای پیاده روی در مناطق گرم.
در بردن لباسهای دیگر (تی‌شرت و شلوار) تنها سه دست از هرکدام کافی‌ست. همیشه امکان خریدن لباسهای این‌چنینی هست، مگر اینکه سایز خاصی داشته باشید که در کشور مقصد نایاب باشد. مثلا خیلی قد بلند و درشت هیکل باشید و بخواهید بروید به گواتمالا!
در آخر توصیه می‌کنم لباسهای گرانقیمتی که خیلی دوست دارید با خود نبرید. علاوه بر اینکه به احتمال خیلی زیاد خراب خواهند شد، در عین حال جلب توجه خواهند کرد و به عنوان یک مسافر پولدار نشان خواهید شد و ممکن است همه وسایلتان را توسط سارقین از دست بدهید! 

۲ نظر:

  1. ممنون از مقاله های خوبی که گذاشتی...
    اگر از تجربه های شخصی ات بذاری برای گرفتن ویزا و کارای اداری باز بیشتر ممنون می شم... :D

    پاسخحذف
  2. سروش جان من با پاسپورت امریکایی سفر می‌کنم و مراحل رو با پاسپورت ایرانی نمی‌دونم.

    پاسخحذف