۱۳۹۳ دی ۱۱, پنجشنبه

فرانکفورت آن در اودر

این مطلب در تاریخ ۲ می ۲۰۱۴ در وبلاگ دیگرم، قابهای روزانه، منتشر شده بود.

فرانکفورت آن در اودر یا به قول خودشان فرانکفورت اودا شرقی‌ترین شهر آلمان است. در همان آخر هفته‌ای که لپتاپ نداشتم به این شهر مرزی آمدم تا آنرا ببینم و یک قدم هم در خاک لهستان بزنم. سفر با قطار از شهر کوتبوس تا این شهر یکساعت و بیست دقیقه طول کشید. مسیر بهاری و زیبا بود. گاهی از کنار مزارع سبز عبور می‌کرد و گاهی از میان جنگل کاج و بلوط می‌گذشت.
آلمان دوتا فرانکفورت دارد. فرانکفورت ماین در جوار رودخانه‌ی ماین و فرانکفورت اودر در کنار رودخانه‌ی اودر، رودخانه‌ای مرزی بین آلمان و لهستان. بناهای مخروبه از اثرات جنگ و البته مهاجرت ساکنین بعد از اتحاد آلمان هنوز در شهر باقی هستند، اما کلیساهایشان و بناهای قدیمی با ابهت مثل ساختمانهای دولتی و موزه‌ها مرمت و دوباره سازی شده‌اند.

اولین تصویری که با خروج از ایستگاه قطار می‌شود دید این یادبود است. راستش هر چه گشتم نام و مشخصاتش را پیدا نکردم.
بعد نوشت: این مطلب از کامنت یکی از دوستان اضافه شد:
يادداشت شما درباره هويت بنای يادبود نزديک ايستگاه قطار، من‌ رو هم کنجکاو کرد برآيند طرح پرسشم در يکی از فروم‌ها رسيدن به لينک زير بود. http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Fl%C3%A4chendenkm%C3%A4ler_in_Frankfurt_(Oder)#Wohnbebauung
_Kiliansberg_mit_Eisenbahner-Gefallenen-Denkmal 
اينطور که نوشته‌اند، اين سازه‌ برای گرامی‌داشت اون عده از کارکنان خطوط آهن که در جنگ جهانی اول و درگيری‌های مرزی کشته شدند ساخته شده و سه ستون سازه، نمادی از سه منطقه‌ است که کشته‌شده‌ها در اونجا مشغول به‌کار بودند. ديدن اين يادبودها و تصور کشته‌شده‌ها، صرفنظر از اينکه آغازگر جنگ چه‌کسی بوده متاثرکننده است.


ساختمانهای قدیمی، نیمه ویران و بعضا رها شده قرن پر زد و خورد بیستم را به نمایش می‌گذارند.




اگر تصور کردید تنها در تهران ساختمانها بدون تناسب در کنار هم قرار گرفته‌اند در این عقیده تجدید نظر کنید.
ساختمان قدیمی، کلیسا نیست. یعنی حتما بخش بزرگی از عمرش بوده اما حالا دیگر کلیسا نیست، اداره‌ی پست مرکزی شهر است و ای کاش من یکشنبه را برای دیدن شهر انتخاب نکرده بودم.



جزییات ساختمان زیباست.

درختانی که شاخه‌هایشان به زمین رسیده مرا به وجد می‌آورند.

با صدای زنگ کلیسا به کوچه دعوت شدم.
کلیسای سن مارین با ستونهای بلند که آثار جنگ را بر بدن دارند، و سقف بلندی که بازسازی شده، بدون نیمکت و شمعدان تنها یک مکان توریستی خسته کننده تبدیل شده.


و بازهم وسواس بی‌نظیر آلمانی‌ها در مرمت آثار معماری که شباهت به اصل خود نداشته باشند اما تصوری از آنچه اینجا بود برای بیننده بوجود بیاورند.

یکی از درهای جنبی.

نمای مرکز شهر. مشابه این تصویر را در کدام شهر آلمان نمی‌شود دید؟
 از بازدید از این شهر عکسهای بیشتری از کلیساها و تقارن معماری گوتیک با خود آورده‌ام. اما می‌دانم که از حوصله‌ی این پست خارج است.

آنطرف رودخانه لهستان است.

۲ نظر:

  1. سلام فرشته جان نمی دونستم دو تا فرانکفورت هست

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله دوتا هست، البته همه فرانکفورت اصلی رو می‌شناسند.

      حذف