۱۳۹۰ شهریور ۷, دوشنبه

راهنمای سفر: از کجا اطلاعات به دست بیاورم؟

امروزه اینترنت خیلی از کارها را راحت کرده. از جستجوی ساده روی گوگل و ویکی‌پدیا گرفته تا ویکی تراول و اتاقهای مباحثه روی وبسایتهای سفری همه می‌توانند اطلاعات خوبی در اختیار مسافر بگذارند و من اینجا از تجربه‌های شخصی خودم می‌گویم.
من از کتابهای راهنمای سفر استفاده می‌کنم، به طور اخص بخاطر داشتن نقشه. کلا آدمی هستم که با دیدن نقشه و جا افتادن مسیرها در ذهنم، راحت‌تر سفر می‌کنم. اما به طور مثال روی راهنمای محل اقامت یا رستوران این کتابها هیچ حسابی باز نمی‌کنم چون خیلی از این مکانها با تبلیغات و پرداخت مبلغی به لیست کتاب وارد شده‌اند و یا اگر واقعا مکان خاص بوده‌اند، بعد از اسم برده شدن در کتاب و هجوم مسافرهای کتاب به دست، از آن حالت یگانه بودن خارج شده‌اند. خیلی از این مکانها تابلویی روی در زده‌اند مثل: رستوران منتخب کتاب لونلی پلنت چاپ دهم بخاطر پیتزاهای اسفناج عالی و کارکنانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند. بعد می‌روی در رستوران و می‌بینی کارکنان انگلیسی زبان از آنجا رفته‌اند، پیتزای اسفناج مزه‌ی نان ترش می‌دهد و از همه مهمتر قیمتها چندین برابر جاهای دیگر است. برای رستوران یا سوپر مارکت همیشه از مغازه‌دارهای محلی سئوال می‌کنم. البته یک نکته هم وجود دارد که نویسنده‌ی تمام کتابهای راهنمای یک انتشارات یک فرد خاص نیست و افراد با سلایق و علایق مختلف این کتابها را نوشته‌اند ولی معمولا با خواندن چند صفحه می‌توان پی به سلیقه‌ی نویسنده و پیش‌زمینه‌ی فرهنگی‌اش برد و تصمیم گرفت که به نصایح کتاب عمل کرد یا خیر. در طول سفرهایم، معمولا با دوری کردن از مکانهای معرفی شده ضرری ندیدم و در واقع تنها کشوری که داشتن کتاب واقعا عصای دستم بود کشور بولیوی بود که اطلاعات سفری مربوط به آن روی اینترنت بسیار کم و ناچیز است. 
اما برای پیدا کردن محل اقامت در طول سفر، همانطور که قبلا توضیح دادم در هاستل اقامت می‌کنم و به وبسایتهای مختلف سر می‌زنم. از Hostel World و یا همتای اروپایی‌اش Hostel Bookers که غولهای پیدا کردن هاستل هستند، تا وبسایتهای محدودتر و منطقه‌ای مثل Ho-La Hostels و یا Hostel Trail که به هاستلهای منطقه‌ی امریکای لاتین می‌پردازند. روی این وبسایتها شرایط محلی که می‌خواهید کرایه کنید وجود دارند و مهم‌تر از آن می‌توانید از اظهار نظر سایر مسافرها آگاه بشوید. یک وبسایت دیگر که برای خواندن اظهار نظرها برای هتل، هاستل، رستوران و سایر خدمات پیشنهاد می‌کنم وبسایت Tripadvisor است که تابحال درجه‌بندی معقولتر و مطالب انتقادی خوبی در اختیار خواننده می‌گذارد و خود من اغلب نظراتم را در این وبسایت می‌گذارم. 
برای رستوران یا سوپر مارکت یا خدمات از این دست، همیشه می‌توانید از خود هاستل اطلاعات بگیرید. اغلب هاستلها نقشه‌ای چاپ شده یا کپی شده با نشانه‌گذاری مکانهای دیدنی و مراکز خدماتی در اختیارتان می‌گذارند و همچنین می‌توانید از راهنمایی سایر مسافرها بهره ببرید. به هرحال هاستل برای همین گفتگوها و آشنایی‌ها طراحی شده و بهترین راهنما، فردی‌ست که پیش از شما در مکانی بوده. 

۵ نظر:

  1. ممنون از راهنمایی کردنت.یک دفترچه کوچولو رو به این آدرسها و راهنمایی های دیگت اختصاص میدم تا وقتی رفتم سفر گیج نشم.

    وصف العیش نصف العیش رو می بینی؟

    پاسخحذف
  2. salam, cheghad ghashange in web log , mishe az jahayi ke mirid va inke chetori mirid , bishtar benevisid, man asheghe safar va jahangardiam vali nemidonam chi kar konam

    پاسخحذف
  3. @ سایه: این وبلاگ تا بحال هم به همین مسائل که کجا می‌رم و چطور می‌رم می‌پردازه. کسی نمی‌تونه برای شما برنامه‌ی مشخص سفر تنظیم کنه ولی با خوندن وبلاگهای از این دست شاید شما راهتون رو راحت‌تر پیدا کنین. موفق باشین

    پاسخحذف
  4. مرسی .دیشب کلی از پستاتونو خوندم و اون یکی وبلاگتونو .. خیلی ارتباط برقرار کردم با نوشتهاتونو خودتون .. عالین ..(اسمم شهره هس .. اسم آیدیم سایه س)

    پاسخحذف
  5. تولدت اینجا هم مبارک باشه فرا جونم.
    دلمون برا سفر نوشته هات تنگ شده...

    پاسخحذف