۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

Cali

کالی، یکی از مهمترین شهرهای غرب کلمبیا، محیط متفاوتی‌ست. مردها، حتی اگر در حال قدم زدن با زنی باشند، از کنارت که می‌گذرند متلک می‌گویند و سوت می‌کشند! در این سه روز آنقدر متلک شنیده‌ام که در تمام مدت سفر نشنیده‌ام! اما نمی‌توانم بگویم که رفتارشان آزاردهنده است. شاید چون هیزی از نگاهشان نمی‌بارد و اگر فقط یک لبخند بزنی و عبور کنی دیگر پاپی ماجرا نمی‌شوند. راستش اگر جایی گیر افتاده باشی، بارت سنگین باشد، با راننده تاکسی در حال جر و بحث باشی، یکمرتبه مثل سوپرمن سر می‌رسند و به کمکت می‌شتابند، و باید چند بار با لحن تشکرآمیز تکرار کنی که کمک نمی‌خواهی تا دست از سرت بردارند!
دیشب در محل فستیوال وقتی هم‌هاستلی‌ها غیبشان زد و تنها ماندم، به جمع دختر پسرهای جوان دعوت شدم که بعد فهمیدم اکثرشان افسر پلیسند و دارند ساعات استراحت خود را در محل کنسرت و رقص می‌گذرانند. اولین چیزی که درباره‌اش صحبت می‌کنند امنیت است، و اینکه داستانهایی که خارجی‌ها درباره خطرناک بودن کلمبیایی‌ها می‌سازند صحت ندارد. بعد دعوتت می‌کنند به چند شات آگواردینته (Aguardiente، مشروب معروف کلمبیا که از نیشکر تهیه می‌شود) و بعد صحبت برمی‌گردد به اینکه تجربه‌ات در کلمبیا چطور بوده، چند وقت است آمده‌ای، کی می‌روی، کجا می‌روی و...
کلا مردم دست و دلباز و خونگرمی هستند. در تمام امریکای لاتین معروف است که کالی زیباترین زنها را دارد. این معروفیت بی‌دلیل نیست! و تجربه من از دستشویی عمومی در مرکز خرید جالب بود که عده‌ی زیادی جلوی آینه درحال درست کردن آرایششان بودند و توالتها همه خالی و قابل استفاده بود!
البته کالی در بین شهرهای بدنام کلمبیا از نظر میزان جرم و جنایت (در رابطه با مواد مخدر) قرار دارد، اما دوست پلیس من دیشب نقشه‌ی توریستی را نگاه کرد و گفت، جاهای خطرناک را اصلا روی نقشه نگذاشته‌اند!! خیالت راحت باشد که تا وقتی در این چهارچوب هستی همه چیز امن و امان است.

ادامه دارد...

۳ نظر:

  1. سلام.
    چند وقتیه سفر نامه ات رو دنبال می کنم.
    تا حالا یه چیزایی در مورد هاسل فهمیدم اما می خواستم بدونم پستی هست که درموردش توضیح داده باشی؟
    بعد من شنیدم یه سایت هایی هست که هر کی اعلام آمادگی می کنه که خونه یا یه اتاق رایگان در اختیار کسایی که از بقیه جاهای دنیا میان قرار میده و این عمل متقابله و اونم می تونه از این سرویس تو کشور های دیگه استفاده کنه.تو شنیدی؟

    پاسخحذف
  2. سلام.
    تو پست مخلفات و مخارج یه مقدار توضیح دادم. اگر سئوالی داشتی در خدمتم.
    این سرویس Couch surfing که گفتی رو تا حدی می‌شناسم. مسافرهایی رو می‌شناسم که یکی دو روز از اقامتشون در هر شهری رو به این شکل میگذرونند. عضو وبسایتشون هستم اما تا حالا خودم امتحان نکردم. اگر به وبسایتشون بری متوجه می‌شی خیلی‌ها تو ایران عضو هستند و اتاق یا تخت یا کاناپه در اختیار مسافرها می‌گذارن و به نظرم راه خوبیه برای آشنا شدن با فرهنگ یه ممکلت. اگر امتحان کردم درباره‌ش می‌نویسم.
    موفق باشی

    پاسخحذف