۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

خاطرات مدیین

در هاستل با دو جوان سویسی آشنا شدم. با هم به تماشای اجرای زنده موزیک راک اسپانیول رفتیم. آنجا کلی حرف زدیم. از تصوراتی که هر کدام از کشور دیگری داشتیم. آندو از اینکه من سوییس را کشوری صلح‌جو و در آرامش خطاب می‌کردم تعجب می‌کردند. می‌گفتند همه این حرفها درست، اما زندگی در سوییس خیلی مادی‌ست. اکثر مردم کشور دارند برای بانک کار می‌کنند. سطح زندگی‌ها بالاست. اما مردم خوشحال نیستند. به گمانم آنها مصداق واقعی "خوشی زیر دلشان زده" باشند. آنها راجع به ایران می‌پرسیدند. راجع به تاریخ ده هزار ساله‌ی ایران. می‌خواستند بدانند مردمی که چنین تاریخ با عظمتی دارند الان چطور زندگی می‌کنند. آنها هم تصور می‌کردند ایران بهشت روی زمین است. از مبدا تاریخمان می‌پرسیدند. می‌گفتند چرا شما مثل چینی‌ها تاریختان نشان دهنده تمدنتان نیست؟ چرا ده هزار و چندمین سال تشکیل مملکتتان را جشن نمی‌گیرید؟ هزار و سیصد و هشتاد و نه یعنی چه؟ گفتم یک روزی این تاریخ را هم عوض خواهیم کرد. 
شب دوم عزم را جزم کردیم که به کنار رودخانه برویم. شهر مدیین به مناسبت نزدیک شدن به کریسمس تزیینات بسیاری در کنار رودخانه کار گذاشته بود، چند کیلومتر تزیینات نوری. نمی‌دانستیم از چه مسیری می‌توانیم به آنجا برویم. از زوج جوانی سئوال کردیم. مرد جوان از آنها پرسید کجایی هستند. گفتند از سوییس آمده‌اند. رو به من کرد و پرسید تو داری شهر را نشانشان می‌دهی؟ گفتم من هم مثل اینها مسافرم. لبخندی زد و گفت بیایید سوار شوید می‌رسانیمتان. 
زوج جوان از اهالی مدیین، خوان پابلو و کریستینا، هر دو دندان‌پزشک بودند. برایمان از زیبایی‌های شهرشان تعریف کردند، پرسیدند کجاها را دیده‌ایم، بعد شدند راهنمای اختصاصی ما. ما را به محل تزیینات کریسمس بردند، با ما گردش کردند، با ما عکس انداختند، شماره تلفنشان را به دوستان سوییسی دادند تا بازهم همدیگر را ببینیم. بعد ما را به کلاب بردند تاببینیم رقص سالسا یعنی چه. صمیمیت و مهمان‌نوازیشان بهترین خاطره‌ام از مدیین شد. 
مردم مدیین به شهرشان افتخار می‌کنند. می‌گویند این شهر مثل بوگوتا نامنظم و در حال انفجار نیست. می‌گویند گروههای مهاجر کمتری به این شهر آمده‌اند، شاید از ترس جانشان. همین باعث شده که سطح فرهنگ مردم بالا بماند. اهالی مدیین خودشان را بافرهنگترین مردم کلمبیا می‌دانند، اما این خودخواهی‌شان از مهربانیشان کم نمی‌کند. مردم مدیین به این‌که به عنوان مردمی مهربان زبانزد دیگران باشند افتخار می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر