۱۳۸۹ آذر ۲۱, یکشنبه

Septimazo

این یک مراسم مختص بوگوتاست. اول راجع به اسم آن توضیح بدهم. در اسپانیولی septima یعنی هفتم. خیابانها به دو طریق نامیده می‌شوند. Carrera و Calle. کاررا خیابانهای شمال به جنوب هستند که در تمام طول شهر امتداد دارند. کایه ها خیابانهایی هستند که شرقی غربی هستند، کوتاهتر از کارراها و به تعداد بیشتر. وقتی می‌خواهی آدرس بدهی باید دقت کنی اگر کارراست می‌گویی مثلا پنجم، ششم، هفتم، اگر کایه است می‌گویی بیست و هشت، بیست و نه، سی. حالا این توضیح گیج‌کننده برای معرفی carrera septima یا خیابان هفتم است که یکی از اصلی‌ترین خیابانهای شهر است. در واقع خیابان اصلی در مرکز شهر که گزار تمام اتوبوسها و مینی‌بوسها به نحوی به این خیابان می‌افتد. آنوقت در بعداز ظهر روزهای جمعه این خیابان اصلی مسدود می‌شود برای خوش‌خوشان اهالی شهر! ملت پیاده راه می‌افتند توی این خیابان و گردش می‌کنند. در چنین مواقعی دستفروشها قل می‌زنند از توی زمین. از جوراب و کلاه و دستکش زمستانه، تا پیش‌بند و عروسک و اسباب بازی، تا دی‌وی‌دی و سی‌دی موسیقی و جلد موبایل، تا سوسیس و چیپس موز و بلال روی ذغال، تا بهترین نوشیدنیهای دنیا، همه چیز اینجا پیدا می‌شود. همین‌جا چندتا نوشیدنی برایتان معرفی می‌کنم اگر گزارتان به بوگوتا افتاد بخرید و به جان من دعا کنید. اولی salpicon سالپیکون نام دارد که مخلوطی‌ست از انبه و آناناس و پاپایا. نمی‌دانم دیگر چه قاطی‌اش می‌کنند اما از این آبمیوه بهتر هیچ‌جای دنیا پیدا نخواهید کرد! دومی نوشیدنی گرم مخصوص بوگوتاست به اسم Aromatica ارومتیکا(معنی این کلمه یعنی خوش بو). این نوشیدنی یک جور جوشانده از گیاهان صحرایی‌ست به اضافه چند میوه مثل سیب و توت فرنگی و پرتقال با چاشنی دارچین که با عسل و آبلیمو مخلوط می‌کنند و می‌دهند دستتان. یعنی از این باصفاتر فقط چای خودمان است و بس! تازه اگر واقعا احتیاج داشته باشید گرم بشوید به جای ارومتیکا می‌توانید Canelazo کانلاسو سفارش بدهید که جوشانده‌ی نیشکر است به اضافه کمی الکل. در شبهای سرد بوگوتا حسابی داغتان می‌کند!
برگردیم به بحث شیرین سپتیماسو. داشتم راجع به مراسم خیابان‌گردی در جمعه‌های بوگوتا می‌گفتم. این خیابانگردی با مقداری موسیقی و رقص و آکروبات که همراه بشود می‌شود بهترین راه حل برای گذراندن چندین ساعت در خیابان هفتم. عموما حرکت از ابتدای خیابان هفتم از پلاسا بولیوار تا انتهایش چندین ساعت به طول می‌انجامد. و باید بگویم آنقدر جمعیت توی خیابان هست که نمی‌توانید به راحتی عبور کنید. باید مراقب جیبتان هم باشید چون کلمبیایی‌ها جیب‌برهای قهاری هستند.
سپتیماسو ساعت مشخصی دارد. از پنج بعدازظهر تا نه شب. اما به تعطیلات کریسمس که نزدیک می‌شویم، نه تنها خیابانها تا نیمه‌های شب مملو از جمعیت است، بلکه کار فقط با شب جمعه تمام نمی‌شود. هر شب جمعیت به خیابانها می‌آید و بدون توجه به پلیس که می‌گوید خیابان برای رفت و آمد اتومبیلها آزاد است، خیابانها پر می‌شود و راننده‌ها مجبورند به خیابانهای فرعی بروند تا راه فراری از ترافیک سنگین پیدا کنند.
و اینهم چند عکس از مراسم سپتیماسو، که باید به واقع تجربه‌اش کنید



 پیست پاتیناژ بوگوتا!









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر