۱۳۹۷ مرداد ۱۷, چهارشنبه

کالیفرنیا در آتش می‌سوزد

سه آتش‌سوزی بزرگ در شمال کالیفرنیا در حال سوزاندن و جلو رفتن هستند. آتش سوزی اصلی از منطقه‌ی شستا شروع شد و حالا از ردینگ هم رد شده و نسبت به هفته‌ی گذشته مساحتش چند برابر شده. با این اوضاع رسیدن آتش به ساکرامنتو غیرممکن به نظر نمی‌آید. مامان می‌گوید آسمان در این دو هفته سیاه بود و حتی پنجره‌ها را نمی‌توانند بازکنند چون بوی دود می‌آید داخل. 
چرا هر سال کالیفرنیا دچار آتش سوزی می‌شود؟ تابستانهای شمال کالیفرنیا بسیار گرم و خشک هستند. طوری که تمام علفها و بوته‌ها را خشک می‌کنند و این خشکی زمین در ساکرامنتو تا ماه ژانویه و فوریه ادامه دارد. هوای بسیار داغ و بادهای داغ و خشک به اضافه‌ی علفهایی که مثل بشکه‌ی باروت منتظر کوچکترین جرقه‌اند چنین فاجعه‌ای را پدید می‌آورند. چیز جدیدی هم نیست. این منطقه آتش‌سوزیهای بسیار به خود دیده اما این یکی را فاجعه‌ای متفاوت می‌نامند چون مساحت جنگلها و دشتهای شعله‌ور از همیشه بیشتر است. هزاران مامور آتش‌نشان در بخشهای مختلف ایالت درگیر خاموش کردن آتش هستند و رییس جمهور کودن هم توییت کرده که قوانین بد محیط زیستی کالیفرنیا باعث گسترش فاجعه شده! می‌گوید آب را به جای استفاده در خاموش کردن آتش دارند به اقیانوس می‌ریزند و هدر می‌دهند. حرفی زده که کاخ سفید هم نمی‌داند چطور باید توضیحش بدهد و سخنگویش اعلام کرده که در این مورد صحبتی ندارد. مردک به تنهایی با تمام مسئولین بی‌سواد ما رقابت می‌کند! 
الان فقط می‌توانم اخبار کالیفرنیا را دنبال کنم و از شما خواهش کنم مراقب طبیعتمان باشید. آن ته سیگار لعنتی را از پنجره‌ی ماشین پرت نکنید بیرون، بطری آب را نیندازید کنار جاده، تنها در جای دور از درختان آتش و قلیان و منقل جوجه‌کباب راه بیندازید. امسال جنگل گلستان ما هم سوخت. واقعا نمی‌دانم چقدر از جنگل گلستان باقی مانده که عین کالیفرنیا هر سال دچار آتش می‌شود. به خانه‌مان آتش نزنیم. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر