۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

می‌توانید در جواب این سئوالات کمکم کنید؟

(لطفا همخوان کنید)
بسیاری از جهانگردها از من سئوال می‌کنند که سفر به ایران چگونه است. سخت است؟ آسان است؟ خطر دارد؟ ارزان است؟ گران است؟ آیا جهانگردها توی خیابان امنیت دارند؟
جواب من بر طبق تجربه‌ای که از معدود جهانگردهای ایراندیده شنیده‌ام این بوده که بزرگترین مشکل برای سفر به ایران گرفتن ویزا است. به آنها می‌گویم اگر بخواهند با تور بروند، تور جهانگردی مسئولیت گرفتن ویزا را به عهده دارد اما ورود به ایران به صورت جهانگرد کوله‌پشتی مشکل است. اگر پاسپورت امریکایی داشته باشند، شانس کمتری دارند. اگر قبل از ورود به ایران از اسراییل دیدن کرده باشند به طور قطع ویزا نخواهند گرفت. و گرفتن ویزا مثل خیلی کارهای دیگر در جهان سوم به این بستگی دارد که فرد مسئول از کدام دنده بلند شده.
بعد به آنها می‌گویم ممکن است زبان ندانستن کارشان را مشکل کند، یا بی‌برنامگی برنامه‌های توریستی در ایران، ممکن است بروند به دیدن یک مکان تاریخی و تا کیلومترها دکه‌ی نوشابه فروشی یا توالت پیدا نکنند، اما اگر بتوانند با این بی‌برنامگیها کنار بیایند مطمئن هستم از تجربه‌شان پشیمان نخواهند شد.
بسیاری از دخترها درباره حجاب می‌پرسند. که اگر روسری‌ نگذاری چه می‌شود، آیا توریستها را بخاطر اینکه حجابشان بد است دستگیر می‌کنند؟ راستش نمی‌دانم جواب این سئوال را چه بدهم.
دوتا از دخترها سئوال می‌کردند در کشورت که حقوق زنان کمتر از مردان است و مردسالاری وجود دارد، آیا توریستهای مونث مورد تحقیر واقع می‌‌شوند؟ این را واقعا نمی‌دانستم. اینجا بود که خورخه، جوان اسپانیایی که قبلا درباره‌اش گفتم به کمکم آمد. خورخه گفت درست است که در کشورهای اسلامی فاصله‌ی بزرگی بین زن و مرد احساس می‌شود، اما تا آنجا که تجربه کرده این فاصله با احترام همراه بوده و حالت تحقیر نداشته. مردها فاصله و احترام را رعایت می‌کردند و مثل هندوستان نبودند که این فاصله وجود ندارد و مردها می‌توانند به زنها در خیابان دست بزنند یا هلشان بدهند! این چیزی بود که دوست اسپانیایی من پس از ماهها سفر در کشورهای خاورمیانه و آسیایی دیده بود. می‌تواند به واقعیت نزدیک یا از آن دور بوده باشد. دوست من مطمئنا نمی‌تواند تجربه‌ای مشابه با یک توریست مونث داشته باشد. اما به عنوان کسی که از بیرون به این مسئله نگاه کرده حرفش محترم و مستند است.
حالا می‌خواستم تقاضا کنم هر کس جوابی به این سئوالات دارد آن را با من و دیگران در میان بگذارد. اگر درباره‌ی مراحل ویزا گرفتن برای خارجیها می‌دانید یا می‌توانید وبسایتی دراینباره معرفی کنید، لطفا آنرا در این وبلاگ به اشتراک بگذارید و یا به ایمیل من fergolita@gmail.com  بفرستید. شاید اصلا بتوانیم یک وبسایت راهنما برای توریستهای خارجی راه بیندازیم تا مراحل سفر را برایشان تشریح کنیم. تشویقشان کنیم که از کشور عزیزما دیدن کنند و بتوانیم دیدگاه منفی نسبت به کشورمان را عوض کنیم. 

۱۰ نظر:

  1. به نظر من خارجی ها کلا نیان ایران و دیدگاه خاصی نداشته باشن خیلی بهتره تا بیان ایران و کلی دیدگاه منفی پیدا کنن! چون چه بخوایم چه نخوایم ایران پر از چیزای منفی برای اونها که به این چیزا عادت ندارن !

    پاسخحذف
  2. درباره حجاب می توانم بگویم که به اندازه ای که به ایرانی ها سخت می گیرند، به توریست ها سخت نمی گیرند و تا آنجایی که من دیده ام، در شهر های توریستی مثل اصفهان، خانم های توریست با یک شال بر سر و یک مانتویی که اکثر اوقات کوتاه هم هست راحتند و کسی کاری به کارشان ندارد.
    همانطور که خورخه گفته، رفتار با خارجی ها معمولن همراه با احترام و لبخند است. در جاهایی که من بوده ام هیچوقت ندیده ام که توریست خانمی مورد تحقیر قرار بگیرد. البته استثنا همیشه وجود دارد و به شانس و اقبال آدم ها هم بستگی دارد که ممکن است با یک آدمی که تعادل روانی نداشته باشد برخورد کنند اما در حالت عادی، اگر تحمل حجاب اجباری در حد شال و مانتو را داشته باشند، امنیت و آرامش و احترام و لبخند و خاطرات ِ سفری خوش برای توریست ها فراهم است.

    پاسخحذف
  3. جناب ناشناس عزیز. این بزرگترین اشتباهه که تفاوتها رو عیب بدونیم. من منظور شما رو از چیزهای منفی نمی‌دونم اما اگر قرار باشه توریستها فقط به دیدن چیزایی برن که بهشون عادت دارن بنابراین اصلا نباید از کشورشون بیان بیرون.

    پاسخحذف
  4. در مود گرفتن ويزا حق با شماست.براي انگليسيها و آمريكاييها دشواره و معمولا بايد با تور و راهنما سفر كنند و از قبل ويزا داشته باشند بقيه لب مرز و فرودگاه ويزاي دو هفته اي ميتونن بگيرند.ايران تا مدتهاكشور ارزوني برا مسافرت بوده ولي به سرعت در حال گرون شدنه.تا جاييكه من پرسيدم و خوندم و شنيدم امنيت بسيار خوبي برا توريستها داره حتي يكبار از يه توريست لهستاني شنيدم كه امنيت بيشتري رو نسبت به كشور خودش اينجا احساس ميكرد.گردشگرهاي زن هم مورد تحقير قرار نميگيرن و خورخه درست گفته.با كتايون درباره حجاب موافقم و دستگيري در كار نيست.
    اين يك وبسايتيه كه خيلي ها ازش استفاده ميكنند:
    iranianvisa.com

    پاسخحذف
  5. http://www.destinationiran.com/tours-to-iran

    http://www.tourismiran.ir/

    فرا جان تا حالا من ندیده ام که خانمی از گذاشتن حجاب در ایران خیلی خیلی ناراضی باشد.چون با یک دید بسیار بد به ایران می آیند وقتی بناهای اصفهان و شترسواری در کویر مرنجاب را می بینند و در خانه های سنتی یزد که تبدیل به هتل شده اقامت دارند وبسیاری چیزهای خوب دیگر راضی هستند.البته که من برای توریست کوله ای توصیه ای ندارم.مگر در حالت خاص و اینکه مهمان یکی از خود ما باشد."ما" منظورم کسانی است که واقعا اهل سفرند.

    http://aalam.persianblog.ir/1388/8

    /
    http://gardeshdust.blogfa.com/post-52.aspx

    اینها رو هم ببین.اگه چیزی اومد تو ذهنم حتما بهت میگم.

    ناشناس عزیز ایران خیلی زیبایی ها هم دارد.درست است که برای آنها سخت است اما...بگذریم.

    پاسخحذف
  6. http://www.irandeserts.com/380.htm

    نمیدونم این لینک رو گذاشتم یا نه؟!

    پاسخحذف
  7. پیشنهاد میکنم این پادکست معتبر که از زبان یک غیر ایرانی درباره ایران گفته شده گوش بدید. مطمئنن برای آنها قابل اعتمادتر خواهد بود...
    http://itunes.apple.com/au/podcast/at-134-iran-by-bike/id79424011?i=56758552

    پاسخحذف
  8. من به عنوان یک ایرانی خودم تو تهران که ۳۰ سال زندگی کردم گم میشم چه برسه خارجی در حالی که تو لندن اصلا اینطور نیست همه چیز راحت پیدا قابل فهم دسترس است و ادرس ها دقیق - ولی از جهت فرهنگی قطعا شوک خواهند شد چون ایران و مردم اش خیلی بهتر از آنی هستند که اینها تصور دارند مثلا در کشور های عربی واقعا زن درجه دوم حساب میشه ولی تو ایران اصلا اینطور نیست این چیزی هم که درباره زن در ایران است رسومات خانوادگی و قوانین مدنی ای است که اکثرا هم اجرا نمیشه و اصلا قوانین ایران به ضرر زن نیست - مسئله حجاب هم خیلی به خارجی ها سخت نمیگیرند نهایا در حد تذکر و اینکه کلا ما ملت غریب پرستی هستیم برای خارجی ها جای نگرانی نمیذاره - نکته مفنی اینکه ملت ما تا خارجی میبینند دو لا پنها قیمت ها رو حساب میکنند چیزی که مثلا من در هند ندیدم با اینکه مردمی فقیر اند - من به همه مردم توصیه میکنم سفر به ایران رو چون واقعا در جایی متفاوت با بقیه جاهایی که در جهان است قدم میگذارند که برای یک جهان گرد موضوع مهمی است

    پاسخحذف
  9. ملاقات کردن ایران انقدر ارزش دارد که دغدغه هایش را پذیرفت حتی بعضی از انها مثل حجاب را میتوان به عنوان جاذبه گردشگری پذیرفت اگر شما به بعضی قبایل افریقایی یا اگر از پایتخت ایران به سمت مناطق بکر ایران سفر کنید مجبور خواهید بود به سنن انها در ان موقعیت احترام بگذارید تاجایی به خاطر دارم ولی نام نمیبرم که عکاسی را ان مردم مهماننواز و شریف حرام میدانستند اما من ناراحت نشدم هیچ و انرا به عنوان جذابیت های انجا میدانم اگر میخواستم انجا سکنی گزینم مسئله فرق داشت.من ایرانی انقدر کشورم برایم جاذبه دارد که هرگاه درست سفر کنم فرهنگ غذا لباس گویش اثار باستانی طبیعت و اقلیم جدید ببینم چه رسد به توریست خارجی که نان سنگگ هم برایش تازگی دارد .با احترام به چمدانک و دوستارانش

    پاسخحذف