۱۳۹۱ خرداد ۱۴, یکشنبه

موسیقی

یکی از هم‌دانشگاهی‌هایم برای اولین بار مرا با گروه اینتی اییمانی آشنا کرد. این گروه موسیقی از کشور شیلی در زمان کودتای پینوشه در اروپا و در حال اجرا بودند و پس از آن نتوانستند به کشور خود بازگردند، اما اقامت در اروپا به تکامل سبک موسیقایی‌شان بسیار کمک کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرود "برپا خیز از جا کن بنای کاخ دشمن" روی قطعه‌ای از کارهای همین گروه به نام El Pueblo Unido (ملت متحد) ساخته شده. گروه بالاخره در سال هشتاد و هشت میلادی در وطن تور موسیقی اجرا کرد.

آهنگ اول، که آواز ندارد، در واقع از ساخته‌های ویکتور خارا است. ویکتور خارا که آموزگار، آهنگساز، کارگردان تئاتر و فعال سیاسی بود بعد از کودتا توسط دولت پینوشه دستگیر و شکنجه شد و به قتل رسید. تضاد افکار صلح جویانه و عشق ورزی او در آثارش، با نحوه‌ی فجیع به قتل رسیدنش، او را به قهرمان ملل آزادی‌خواه در امریکای لاتین تبدیل کرده. این آهنگ در یکی از پست‌های قبلی این وبلاگ و بدون توضیح آورده شده بود. 

La Partida (بازی- مسابقه) روی فور شرد
ساخته Victor Jara
اجرا از Inti Illimani
Chile

در ابتدای نسخه‌ی ویدئویی از این آهنگ روی یوتیوب، خود ویکتور خارا از عشق می‌گوید. می‌گوید ما موجودیت داریم و می‌خواهیم که آدمهای بهتری باشیم چون عشق وجود دارد. دنیا می‌چرخد و تولید مثل می‌کند چون عشق وجود دارد. ما، که دیگران به ما خواننده می‌گویند، اعتقاد داریم که عشق یک مسئله‌ی بنیادین است. عشق و ارتباط بین زن و مرد و در مجموع انسان با همنوعانش، فرزندانش، میهنش، به سازی که می‌نوازد، پراهمیت است، علت وجود انسان است و به همین خاطر نمی‌تواند در حضور همگانی غایب باشد...

قطعه‌ی بعدی هم باز موسیقی بدون کلام و زیبایی‌ست که مرا به جاده‌های کوهستانی می‌برد. این قطعه در سال کودتا ساخته شده. 
Alturas (بلندی‌ها) دانلود روی فور شرد- لینک روی یوتیوب
ّ‌Inti Illimani
Chile


Antes de Amar del Nuevo (قبل از دوباره عاشق شدن) روی یوتیوب
Inti Illimani
Chile

پیش از عاشق شدن دوباره، قلبت را بشوی، با آب و خاکستر که این‌دو واقعی هستند. اینطور است که تازه وارد خواهد دانست که کس دیگری را که زندگی پرماجرایت را پر کرده بود فراموش کرده‌ای . پیش از دوباره عاشق شدن طنابها را باز کن، همانها که تو را دور و در افقی غریبه نگه می‌داشتند. برای یک دقیقه چیزهایی را که جنگیدن برایشان ارزش دارد را فراموش کن، وقتی هزاران سال با افتخار در خواب بودی. ایستاده عاشق باش (روی عشق پافشاری کن) ، در دنیای پیچیده و مبهم، که بازتاب چیزی بسیار زیباتر را می‌دهد. برای بدست آوردن نگاهت را پاکیزه کن، و بدون هیچ شکی خواهی دانست چه چیزی در آنجاست. قبل از دوباره عاشق شدن کمی در سکوت گریه کن. همانند باران که پنجره‌ی خانه‌ات را می‌شوید. خورشید خیلی به قلب پر رگ و ریشه‌ات دور نیست، تنها برای دیدنش باید صبح را گشود.

در فکر هستم مطلب مفصل تری درباره‌ی این گروه و موسیقی‌شان بنویسم.

۲ نظر: