۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

روزی روزگاری بعضی چیزها تابو نبود

سلام.
چند ماه پیش پستی درباره‌ی اهمیت روابط جنسی در تمدن امریکای جنوبی پیش از ورود اسپانیایی‌ها نوشته بودم که می‌توانید در اینجا مرور کنید.
یکی از دوستان عزیزم در سفر آخر که در ایران بودم، مرا به دیدن عکسهای تلفن همراهش دعوت کرد، عکسها از قبرستانی تاریخی در نزدیکی تبریز بود که سنگ قبرها به شکل آلتهای جنسی مردانه ساخته شده بود. قبرستانی متروک که حتی در اینترنت هم نتوانستم مطلبی درباره‌ی دوره‌ی تاریخی‌ای که ساخته شده و یا علت ساخته شدن آن پیدا کنم.
حالا برای اولین بار در وبسایت رادیو فردا به یک سری عکس از این قبرستان که به قبرستان پینه شلوار معروف است برخوردم و البته هیچ مطلبی درباره‌ی پیشینه‌ی تاریخی آن وجود ندارد. خواستم از دوستانی که انسانشناسی می‌خوانند خواهش کنم اگر کتابی یا مطلبی در اینباره سراغ دارند به من اطلاع بدهند چون به تحقیق درباره‌ی این قبرستان علاقمند هستم، و البته امیدوارم چاپ شدن عکسهای این مکان، باعث ویرانی‌ تدریجی‌اش نشود.

۱۱ نظر:

  1. مورد مشابه این قبرستان در روستایی در استان مازندران هم وجود دارد. جالب اینجاست که نام این قبرستان و روستای مجاور آن یک عبارت به زبان مازنی هست به معنای (شلوار مندرس) البته از ریشه های دیگه ی این واژه و معنای آن در زبان ترکی آگاهی ندارم. اما در مورد مردمانی که در سرزمین مازندران می زیستند و قبرستانی به همین شکل دارند، می دانم که الت جنسی مردانه را به عنوان نماد باروری و خدای خدایان می پرستیدند. در حقیقت از آنجا که زایش و رویش زندگی انسان در زمین را از تواناییهای آلت جنسی مردانه می دیدند، آن را به عنوان خدای خدایان برگزیدند و پرستش می کردند. البته منبع این اطلاعات یک مقاله بود که قبلا مطالعه کرده بودم اما الان پیداش نکردم. اما نکته ی دیگری که برای من ذکرش لازم به نظر میرسه اینه که یک روزی بنا بر نظریه ی تکامل داروین، انسانها چیزی بیشتر از حیوان نبودند اما در لحظه ای از تاریخ، ما مسیرمون را از حیوانیت (به هر دلیلی) جدا کردیم. و این جدایی یک سری تعاریف و مرزهای جدیدی رو برای ما الزامی کرده. لذا اگر چیزی در گذشته تابو نبوده به معنای یک اتفاق مثبت میتونه نباشه، صرفا انسان در مسیر پیشرفت و تکامل به این نتیجه رسیده که مثلا پوشوندن آلت جنسی از نپوشوندنش، ثمرات و خیرات بیشتری داره.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. علي جان. ممنونم از اطلاعاتي كه دادي. منظور من از تابو قلم گرفتن ونابود كردن آثار گذشته هاست و وانمود كردن اينكه همه چيز به همين شكل امروزي وجود داشته، و البته بحث درباره ي اينكه پوشوندن آلت خير داشته يا ضرر بحث طولاني تري رو مي طلبه كه جاش اينجا نيست.

      حذف
  2. این گورستان تنها گورستان با این ویژگی در ایران نیست. یک گورستان مشابه در جاده کلاله- مینودشت نزدیک روستای ترکمن نشین تمرقره قوزی هست که سنگ قبرهایش نمادی از ارگان جنسی زنانه و مردانه است. خیلی روی تاریخ آلت پرستان در ایران کار نشده. از یکی دو باستان شناس ایرانی شنیدم که قبل از انقلاب مدت کوتاهی در این گورستان های قدیمی کار شد و سعی کردند که قدمت گورستان را تخمین بزنند که تا چهار هزار سال هم عقب رفتند. به هر حال آلت پرستی در ایران به دلیل تابو بودن ماجرا و تاکید زیاد بر یکتا پرستی خیلی مورد توجه مورخان و باستان شناسان نبوده اما به نظر می رسه که باید رابطه ای بین آلت پرستان هند (که آثار و مجسمه های زیادی ازشون باقی مونده و درباره شون خیلی تحقیق شده) وجود داشته باشه. یک عده حتی معتقد هستند که صلیب، شکل تغییر یافته همین گورسنگ هایی است که نمادی از ارگان جنسی مردانه هستند

    پاسخحذف
  3. این رو هم از وبلاگ آرش نورآقایی بخون...یه مشتاق سفر هستش شبیه به خودت
    http://nooraghayee.com/?p=2240

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خيلي ممنون ساراي عزيز. من با وبلاگ آقاي نورآقايي آشنايي دارم اما اين مطلب رو نديده بودم

      حذف
  4. فرا جان کتابی هست در چندین مجلد به نام از آستارا تا استر آباد. من فکر کنم فقط مجلد پنجمش رو دارم که اشاره دارد به گورستانی به نام خالد نبی در شمال کشور با همین نمادها.

    پاسخحذف
  5. برای اولین باره اومدم اینجا
    مطلب جالبی بود
    من مسائل باستان شناسی رو دوست دارم اما زیاد راجع بهش نخوندم
    با اجازه لینکت میکنم فرسته جان

    پاسخحذف
  6. فرشته، سلام

    دیدم که دوستمون "سارا" بهت آدرس داده و احتمالا مطلب رو خوندی. باید خدمتت عرض کنم که حدود 6 سال می شه که از قبرستان های ایران عکاسی می کنم. و برای نمادهای اون ها تحلیل های خودم را دارم که باید در یک فرصت مناسب در رابطه با آن ها حرف بزنیم.
    قبرستان پینه شلوار، قبرستانی در روستای اُنار، قبرستان خالد نبی (اون لینک و عکس ها متعلق قبرستان خالد نبی است نه پینه شلوار....در پینه شلوار کمتر از 10 سنگ قبر با ویژگی خاص مد نظر شما وجود داره) و ... هر کدامشان مضمون و مفاهیم خاص خودشون را دارند.
    اما در مورد کتاب، می تونی به سفرنامه ابن فضلان رجوع کنی که از قبرستان خالد نبی، سخن گفته. در ضمن سنگ قبرهای خالد نبی رو باید بر اساس مکتب شمنیسم، تحلیل کرد.
    موفق باشی و پیروز

    پاسخحذف
  7. قبرستان مشابهی هم نزدیک قبر خالد نبی تو ترکمن صحرا هست.
    عکس هم ازش داریم. اگر بخوای میشه بفرستم برات یه چندتایی.

    پاسخحذف
  8. من خیلی نگرانم که قبل از هرگونه پژوهشی نابود کنن این آثارو...

    پاسخحذف