۱۳۹۰ تیر ۳۱, جمعه

تجهیزات سفر - چیزهایی که نباید فراموش کنیم

این پنجمین قسمت از راهنمای تجهیزات سفر است که بر اساس تجربیات شخصی نوشته می‌شود. نقل قول این مطلب با اشاره به منبع آزاد است.

اگر سفر خارجی‌ست: یک کپی از صفحه اصلی پاسپورت در هر کدام از کیفهایی که همراه دارید بگذارید. یک راه دیگر اسکن از روی پاسپورت و کردیت کارتها و مدارک مهم است که در یک ایمیل به آدرس خودتان بفرستید، که در مواقع مقتضی به سرعت به آنها دسترسی داشته باشید.

واکسن: در برخی مناطق دنیا بیماریهای خطرناکی شایع هستند و بهترین راه جلوگیری از آنها واکسینه شدن پیش از اقدام به سفر است. در این وبسایت می‌توانید اطلاعات مربوط به بیماریهای شایع در نقاط مختلف را ببینید. اگر به مناطق حاره سفر می‎‌‌کنید درباره‌ی مالاریا تحقیق و مطالعه کنید. مالاریا در مناطق جنگلی در ارتفاع پایین شایع است، اگر به این مناطق سفر می‌کنید، بهتر است درباره‌ی این بیماری آگاهی کافی داشته باشید و اگر لازم می‌بینید، داروهای درمان ابتدایی را همراه ببرید و یا در کشور مقصد خریداری کنید، این بیماری اغلب در عمق جنگل و دور از امکانات پزشکی از راه می‌رسد.

دارو: احتیاجی به حمل یک جعبه دارو نیست مگر داروهایی که توسط دکترتان تجویز شده‌اند. چند قرص ضد درد و ضد اسهال برای مواقع خاص مفید هستند. این قرصها را همیشه در کیف دستی خودتان نگه‌دارید، چه بسا در یک سفر طولانی اتوبوسی به آنها نیاز پیدا کنید و به کوله پشتی و یا چمدانتان دسترسی نداشته باشید.

کیف برای استفاده روزانه: می‌تواند یک کوله‌پشتی کوچک و سبک باشد، و یا کیفی که بند بلندی دارد و می‌شود از پشت گردن رد کرد. همراه داشتن این کیف کوچک برای حمل اشیایی مثل پاسپورت، بطری آب، کتاب راهنما، دفترچه یادداشت و ... را توصیه می‌کنم.

دفترچه یادداشت: ساده به نظر می‌رسد اما داشتن یک دفترچه کوچک یادداشت در یک سفر کوله پشتی را به‌شدت توصیه می‌کنم. 

کتاب: اگر کتابخوان نیستید منتظر نباشید در سفر معجزه‌ای رخ بدهد. کتاب سنگین را در خانه بگذارید و با خیال راحت و سبکبار سفر کنید. اگر کتابخوان هستید، کتابی را بردارید که از دست دادن آن برایتان گران تمام نشود. اغلب در سفرهای طولانی کوله پشتی می‌توانید کتاب خودتان را در هاستل و یا مکانهای کرایه‌ی دوچرخه و غیره با کتاب دیگر مسافرها عوض کنید. 

ساعت: کوچکترین ساعتی که می‌توانید همراه ببرید، و اطمینان حاصل کنید که زنگ آن درست کار می‌کند. خیلی به موبایل وابسته نباشید چون گاهی پیش می‌آید که نمی‌توانید موبایلتان را شارژ کنید، فرصت پیش نمی‌آید، دوشاخه‌ی مورد استفاده در کشوری که به آن سفر کرده‌اید را ندارید و یا در منطقه‌ای هستید که برق قطع شده و یا اصلا وجود ندارد. اما به یک ساعت قابل اعتماد احتیاج دارید تا اتوبوس و یا پروازتان را از دست ندهید.

قفل: اگر قصد اقامت در هاستل را دارید داشتن یک قفل، خصوصا اگر درجه‌ای باشد و کلید نخواهد، بسیار مفید خواهد بود چون اغلب در هاستلها، کمد یا کشویی در اختیار دارید که وسایل مهم را در آن نگه‌دارید. اگر کوله‌تان را به امانت می‌گذارید هم داشتن قفل بسیار کمک می‌کند. البته داشتن قفل نمی‌تواند صد در صد از دزدیده شدن وسایل جلوگیری کند، چون اگر بدشانس باشید کل کوله را از دست خواهید داد و یا با پاره کردن کوله وسایلتان را خواهند برد. اما داشتن یک قفل کوچک را توصیه می‌کنم.

گوش پنبه: اسم واقعی‌اش به فارسی را نمی‌دانم، در انگلیسی به آن می‌گویند ear plug. برای داشتن اعصاب راحت و فحش ندادن به دیگران توصیه می‌شود!



۴ نظر:

  1. اگه اجازه بدین من بلاگ شما رو لینک بدم!

    پاسخحذف
  2. ممنون علی جان. لطف داری. نتونستم توی وبلاگ خودت پیغام بگذارم.

    پاسخحذف
  3. این ear plug ها تا چه حدی موثر هستند؟ خودتون تستشون کردید؟ به نظر می‌آد به غیر از سفر هم لازم باشن. حداقل برای من!

    پاسخحذف
  4. نمی‌تونن صد در صد جلوی صدا رو بگیرن اما قسمت بزرگی از صدای مزاحم رو می‌گیرن و به هر حال من همیشه ازشون استفاده می‌کنم. جالب اینکه نوع ارزونقیمتش برای من بهتر کار کرده تا گرونقیمت.

    پاسخحذف