۱۳۹۴ تیر ۲۸, یکشنبه

یک قاشق کتاب- نور خورشید

شازده کوچولو گفت: «اهلی کردن» یعنی چه؟ روباه گفت: این چیزی است که امروزه دارد فراموش می شود. یعنی «پیوند بستن»... - پیوند بستن؟ روباه گفت: البته. مثلا تو برای من هنوز پسربچه ای بیشتر نیستی، مثل صدهزار پسربچه ی دیگر. نه من به تو احتیاج دارم و نه تو به من احتیاج داری. من هم برای تو روباهی بیشتر نیستم، مثل صدهزار روباه دیگر. ولی اگر تو مرا اهلی کنی، هردو به هم احتیاج خواهیم داشت. تو برای من یگانه ی جهان خواهی شد و من برای تو یگانه ی جهان خواهم شد... ...
روباه گفت: زندگی من یکنواخت است. من مرغ ها را شکار می کنم و آدم ها مرا شکار می کنند. همه ی مرغ ها شبیه هم اند و همه ی آدم ها شبیه هم اند. این زندگی کسلم می کند. ولی اگر تو مرا اهلی کنی، زندگی ام چنان روشن خواهد شد که انگار نور خورشید بر آن تابیده است. آن وقت من صدای پایی را که با صدای همه ی پاهای دیگر فرق دارد خواهم شناخت. صدای پاهای دیگر مرا به سوراخم در زیر زمین می راند. ولی صدای پای تو مثل نغمه ی موسیقی از لانه بیرونم می آورد. علاوه بر این نگاه کن! آن جا، آن گندم زارها را می بینی؟ من نان نمی خورم. گندم برای من بی فایده است. پس گندم زارها چیزی به یاد من نمی آورند. و این البته غم انگیز است! ولی تو موهای طلایی رنگ داری. پس وقتی که اهلی ام کنی معجزه می شود! گندم که طلایی رنگ است یاد تو را برایم زنده می کند. و من زمزمه ی باد را در گندم زارها دوست خواهم داشت... اگر دوست می خواهی بیا و مرا اهلی کن! ...
روباه گفت:  آدم ها این حقیقت را فراموش کرده اند. اما تو نباید فراموش کنی: تو مسئول همیشگی آن می شوی که اهلیش کرده ای.

شازده کوچولو
آنتوان د سنت اگزوپری

۴ نظر:

  1. همیشه می خونمت و از این همه سفر رفتنت، شجاعتت، عشقت به ایران، بی خیالیت راجع به زندگی و همه ی علاقه هات لذت می برم در حالی که تعجبی هم همراهم است.
    شازده کوچولو کتاب خوبی بود که اینترنت باعث شد خوندمش.
    موفق و سلامت باشی.

    پاسخحذف
  2. رضــا مــارمــولــک(پـرویـز پــرســتـویی):اولن فکر نکنید که خدا شما رو فراموش کرده،شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خداوند همیشه به روی شما باز است ... و این قدر به فکر راه های دررو نباشید ... !!خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست.
    خدا، خدای آدم های خلافکار هم هست وفـقـط خــودِ خـداســت کـه بـیـن بـنـدگـانـش فـرقـی نـمـی گـذارد،
    فی الواقع او: اند ِ لطافت,اند ِ‌ بخشش انـد ِ بـیـخـیـال شـدن، انـد ِ چـشـم پـوشــی و انــد رفـاقـت اسـت ...
    رفــــیق خــــوب و بـــــامــرام هـــمـــه چـــیـــزش را پـــای رفـــاقــت میـــگــذارد!

    اگر ادمها مرام داشته باشند هیچوقت خلاف نمی کنند بایستی ما فکری به حال اهلی شدن ادمها بکنیم،اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه...

    پاسخحذف