۱۳۹۳ اسفند ۲۰, چهارشنبه

از کلاهی که به سر دیگران می گذاریم!

در این آخرین سفری که که ایران بودم، یکی از دوستان مهمان تاجیک داشتند و مرا دعوت کردند و منهم خیلی مشتاق بودم با مردم تاجیک آشنا بشوم. مهمانان تاجیک بسیار صمیمی و کمی خجالتی بودند، کم کم که رویشان باز شد، از سفرهای قبلی شان به ایران تعریف کردند. آقا سراج الدین بارها به ایران آمده و در صحبت کردن از لغات معمول در ایران استفاده می کند، بنابراین فهمیدن صحبتش برای من آسان تر بود. علاوه بر این، آشنایانش او را به عنوان کارشناس ایران قبول دارند و هر بار که به سفر می آید فهرست بلند بالایی برای خرید به دستش می دهند تا در بازگشت به تاجیکستان با خود ببرد. یکی از چیزهایی که آقا سراج الدین تعریف کرد و برای من خیلی جالب بود، این بود که در تاجیکستان سریالهای ایرانی هم پخش می شود، و عده ای از خانواده ها آقا سراج الدین را به ماموریت فرستادند تا در سفر بعدی اش به مشهد، لباس عروس به شیوه ی اسلامی پیدا کند، چون لباس عروسهایی که در مملکت خودشان پیدا می شد پوشیده نبودند و آنها دوست نداشتند دخترانشان با لباسهای مدل غربی به خانه ی بخت بروند. خلاصه آقا سراج الدین تعریف کرد که تمام مزونهای لباس عروس در مشهد را زیر پا گذاشت اما لباسی با سبک و سیاق سریالهای تلوزیون ایران پیدا نکرد که نکرد! می گفت تماس می گرفتم می گفتم این لباسها اینجا نیست! آنها هم زیر بار نمی رفتند و می گفتند امکان ندارد، چون خودشان توی فیلمها و سریالها دیده اند!
البته باید بودید و تعریف کردن خودش را تجربه می کردید که بسیار خوش سر و زبان است.

۷ نظر:

  1. فرا جان سلام ...
    دو تا سوال داشتم دوست عزیز و چون شما زیاد سفر رفتی‌ به تنهایی‌ گفتم شاید بتونی‌ کمکم کنی‌ ..
    من می‌خوام یه سفر ۸،۹ روزه تنها برم اسپانیا و می‌خواستم بدونم یکی‌ اینکه آیا اسپانیا برای سفر به تنهایی‌ کشور امنی‌ هست به نظرت ؟
    دوم اینکه چه شهری رو به غیر از بارسلونا پیشنهاد میکنی‌ .. مادرید هم نمی‌خوام برم.
    دوست من پیشاپیش ازت ممنونم چه جواب بدی چه نه ....

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام نازآفرين بانو.
      يه سئوال دارم ازت. در كشورى كه زندگى مى كنى (نميدونم كجا هستى) آيا تنها سفر كردى تا حالا؟ چون به نظر من تنها سفر كردن اونقدرى به مقصد ارتباط نداره كه به خود آدم بستگى داره. من از تنها يفر كردن به هيچ جا هراس ندارم، و بارسلونا به نظرم خيلى امن اومده، البته بايد مواظب جيب برها باشى، اما اگر تو كشور خودت تنهايى سفر كردن برات ترسناك بوده امكان داره اين ترس رو با خودت به اسپانيا هم ببرى. همه جاى دنيا ميتونن امن باشن ولى يكى دوتا موقعيت استثنايى ناامن توشون پيش بياد. يا ميتونن به ناامنى معروف باشن ولى در اونجا مشكلى برات پيش نياد.

      حذف
    2. در مورد سئوال دومت راستش من فرصت سفر به اطراف و اكناف اسپانيا رو نداشتم، فقط بارسلونا رو ديدم. از من بپرسي همه ده كوره هاي اسپانيا هم ميتونن بسيار جذاب باشن :-)

      حذف
    3. ممنون فرشته عزیزم، اعتمادم رو به خودم بیشتر کردی ... انقدر‌ها ترسو نیستم، اما خوب یه کم محتاطم انگار ... من کانادا زندگی‌ می‌کنم، اینجا نسبتا امنه، اما همونجوری که تو میگی‌ هر جایی امکان اینکه خطری پیش بیاد وجود داره .. بازم ممنون از اینکه وقت گذاشتی و جواب دادی بهم ...

      حذف
    4. ببين، احتياطت كاملا قابل دركه. اونم سفر به كشوري كه حداقل زبانشون فرق مي كنه، حالا فرهنگ و اينا به كنار. خيلي بهت خوش بگذره.

      حذف
  2. خیلی گناه داشتن! کلاهی که یک عمر سر این ور رفته تازه داره سر اون ور هم میره... چه کلاهی... به به

    پاسخحذف