۱۳۹۳ مرداد ۲۰, دوشنبه

پائیا

به بهانه‌ی کسب رتبه سوم در جشنواره سفرنامه نویسی ناصرخسرو، چمدانک کمی به حال و هوای گذشته برمی‌گردد و مطالب جا مانده به صورت پیشنویس را به روز می‌کند.


عُمَر، میزبان آرژانتینی ما در بارسلونا، مثل همه‌ی ادعاهای دیگرش، ادعا می‌کرد که بهترین پائیای دنیا را درست می‌کند. پائیا Paella که گاهی به اشتباه پائلا خوانده می‌شود، غذای معروف از ناحیه‌ی والنسیا در اسپانیاست که از برنج، انواع سبزیجات و چندین نوع گوشت تهیه می‌شود. این غذا با کمی تغییر در مواد اولیه‌اش در همه جای اسپانیا طبخ شده و در کنار تاپاها غذای رسمی اسپانیا را شکل می‌دهد. در پائیای معروف کرانه‌ی دریای مدیترانه، از انواع جانوران دریایی استفاده می‌شود و به همین دلیل به پائیا د ماریسکوس Paella de Mariscos معروف است، اگر به این مواد اولیه گوشت خوک یا دیگر مواد غیر دریایی اضافه بشود تبدیل به پائیا میکستا Paella Mixta یا پائیای مخلوط می‌شود.


برای تهیه‌ی سس، ابتدا اغذیه‌ی دریایی را در روغن سرخ می‌کنیم. گوش‌ماهی‌ها تا زمانی که باز شوند و میگوها تا زمانی که به رنگ گلبهی پررنگ دربیایند. در این غذای ما حدود هشت نه جاندار دریایی مختلف بود که فرصت نشد از همه عکس بگیرم

وقتی مواد دریایی را از روغن خارج کردیم، سبزیجات را در همان روغن سرخ می‌کنیم



بعد برنج و آب و مواد دریایی سرخ شده را اضافه می‌کنیم. مقدار آب نباید کاملا دوبرابر مقدار برنج باشد و باید جا برای اضافه کردن شراب سفید گذاشت
شراب سفید به سایر مواد اضافه می‌شود
و شاه‌میگو و صدف دریایی روی بقیه‌ی مواد. حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت به غذا وقت می‌دهیم تا دم بکشد
پائیای آماده شده 

بفرمایید شام!
پائیای بسیار خوشمزه‌ای بود، اما دوست ما اصرار داشت که در مواد اولیه زعفران وجود ندارد، در حالی که من اصرار داشتم زعفران جزو مواد اصلی پائیاست. قضاوتش با اسپانیایی‌الاصل‌ها!

۷ نظر:

  1. خانم شما سالهاست مقام برتر رو دارید ولی به هرحال:
    کسب مقام برتر جشنواره خیلی مبارک باشه - غذا هم نوش جونتون
    حالا دو تا سوال:
    1: عکس نمیتونستی بگیری مواد لازم رو هم نمیتونستی بنویسی؟ یکی دو تا از سبزیجات برام مجهول الهویه موند.
    2: بعد تکلیف من که غذا دریایی دوست ندارم چیه؟ پائه یا سبزیجات نداریم؟
    بعدشم تو بیا برای ما درست کن - هرچی خواستی زعفرون میدم بزنی :)))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه بابا، خبر نداری چه متنی نوشته بودم آپلود کنم پشیمون شدم.
      در جواب سئوالات شما:
      ۱- تا اونجا که یادمه هویج و تره فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای های رنگی بود. بیش از این یادم نمیاد. بعد این سایت عریض و طویل گوگل پس به چه درد می‌خوره؟
      ۲- اون هم برین از گوگل بپرسین :)
      بعدشم اگر من بلد بودم اینو درست کنم....

      حذف
    2. خودت که میدونی من هم بدتر از تو هرچی سوال دارم از عمو گوگل میپرسم
      الان دلم نخواست - متوجهی؟ یه کم شرایط رو درک کن!
      حالا دفعه بعد میگم خدمتتون - بذار سوال طرح کنین...

      حذف
  2. تبریک، خیلی زیاد فرشته جان،
    اما در مورد این خوراک: می دونی که من یک تنه ایستادم که اسلام به خطر نیافته پس شراب سفید حذف میشه، صدف هم همینطور... میگو رو پاک کرده ی کامل و سرخ یا کباب شده و خالی، نه با نون نه با برنج دوست دارم... حالا این شیر بی یال و کوپال و اشکم و دم، میشه خوراکی که درست می کنم و بسیار خوشمزه است...این از این

    چند وقته یک کشورتقریبن ناشناخته/کم شناخته پیدا کردم رو گوگل ارث،... بعد یک آقای ایرانی گاهی برای یکی از وبلاگ نویسها پیام میذاره با نام همین کشور. نمی دونم داره اونجا زندگی می کنه یا نه؟ حالا دیگه باز تا یک مدت جوگیرم که می خوام برم اونجا! :))) Sao Tome and Princip

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قربونت خانوم جان! اگر چه فکر می کنم این چمدانک اون چمدانک چهار سال پیش نیست و حقش نیست جایزه ببره ولی ممنون از لطف همیشگی‌ت.
      بعدم خانوم جان تقصیر من چیه اسلام همیشه در جاهای خوب دست و بال آدم رو می‌بنده؟ بعد من هنوز نفهمیدم چطور بعضی جانداران دریایی حرامند بعضی حلال. قشم که بودیم تمام رستوران دریایی ها تعطیل کرده بودن همبرگری باز کرده بودن!
      این کشور ناشناخته چه باحاله! یاد یه کشور دیگه افتادم به اسم Principality of Sealand. این یکی دیگه خیلی بامزه ست! هیچکس هم به عنوان کشور قبولش نداره!!

      حذف
  3. بدجوري وسوسه ي خوردنش را انداختيد به جان ما ...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. یکی از بهترین لذتهای زندگی‌ست که باید در جمع امتحان کرد. بعضی غذاها ذاتا مال تنها خوردن نیستند!

      حذف