۱۳۹۰ آذر ۵, شنبه

Napa Valley

در شمال کالیفرنیا دو منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوا وجود دارند که برای باغهای انگور و شرابهای سفید و سرخشان معروفند: دره‌ی نَپا و دره‌ی سونوما. هنوز فرصت بازدید از دره‌ی سونوما را نداشته‌ام اما شنیده‌ام که نسبت نپا ارزانتر و خودمانی‌تر است و پارکها و مناطق بیشتری برای بازدید دارد. در هر صورت، امروز می‌خواهم دره‌ی نپا را معرفی کنم که در پاییز سال گذشته از آن بازدید کرده بودم. در این سفر کوتاه نیم‌روزه، ما به چشمه‌ي آتشفشانی منطقه سر زدیم و بعد از گردش در یک پارک ایالتی به تاکستان یک آقای خوش ذوق ایرانی، آقای داریوش خالدی رفتیم که با هنرمندی و سلیقه و البته هزینه‌ی قابل توجه، فضای مزرعه و شراب فروشی خود را به شکل تخت جمشید درآورده است. آقای خالدی بیشتر از چهل سال است که در امریکا به سر می‌برد و با ایجاد این مکان دلنشین، سهمی در معرفی تاریخ کهن ایران ایفا می‌کند.
شاید بهتر باشد که یک توضیح کوچک در اینجا درباره‌ی تفاوت شراب و مشروبات الکلی بدهم. شراب، که از فرایند تخمیر انگور بدست می‌آید، در امریکا و در سایر کشورهایی که بازدید کرده‌ام از اصالت و مقام خاصی برخوردار است. یک مهمانی رسمی عموما با صرف یک گیلاس شراب قرمز گرم می‌شود و شامهای رسمی، بسته به نوع غذا با شراب قرمز و یا سفید در سر میز همراهند. صرف شراب در سر میز آداب خاص خود را دارد و یکی از علایق قشر علاقمند به شراب، بازدید از تاکستانها، لذت بردن از فضای مطبوع آن مکانها و امتحان کردن شراب ساخت همان مزارع می‌باشد. اما سایر مشروبات الکلی که از فرایند تقطیر و مشابه آن به دست می‌آیند، این فرهنگ ظریف را به همراه ندارند و از نظر مراسم و اهمیت فرهنگی، جایگاه مشابهی ندارند. عموما به قشر شراب‌دوست با دیده‌ی احترام نگریسته می‌شود و از تاکستانهای شمال کالیفرنیا تا باغهای انگور فرانسه و ایتالیا و شراب‌سازی‌های آرژانتین و شیلی، این فرهنگ آرامش و لذت و احترام در کنار شراب وجود دارد.
مجسمه‌ی یک کشاورز در حال پرس کردن انگور برای آب‌گیری
یک درخت زیتون در حال نقل مکان!
منظره‌ی باغهای انگور از جاده
چشمه‌ی آتشفشانی

ورودی تاکستان داریوش
داخل محوطه فروشگاه داریوش
بطری شراب قرمز 

تجهیزات شرابگیری


انگورهای باغ داریوش

حوضچه‌های محوطه‌ی بیرون با گلهای نیلوفر آبی
سر ستون بازسازی شده 

۴ نظر:

  1. خب! من که اهل نوشیدن نیستم اما دلم از ان انگورها خواست.... دوست دارم چند روزی را پرسه بزنم در همچین تاکستانی.

    پاسخحذف
  2. زهره جان منم می‌خواستم برم به صاحبانشون بگم که حاضرم براشون مجانی تو مزرعه کار کنم در قبال جای خواب و دو وعده غذا! اما فرصت نداشتم و باید برمی‌گشتم. شاید یه موقعی یه جایی از دنیا این کارو انجام بدم!

    پاسخحذف
  3. دیدم که در خارج از کشور ما این خیلی رسمه.مردم میرن یه جایی و در مزرعه مشغول کار می شن در قبال جای خواب و غذا. جونم برای این نوع از جهانگردی در میره.

    پاسخحذف