۱۳۸۹ مهر ۲۹, پنجشنبه

خوراکیها

از خوراکیهای کشور پاناما قبلا توی پست‌های قبلی نوشتم. پاناما بهترین نوشیدنی‌ها رو داره (بین کشورهایی که من دیدم) و بخاطر آشامیدنی بودن آب شهری، آدم با خیال راحت توی پیاده‌رو و سر چهار راه از دستفروشها نوشیدنی می‌گیره و از شر گرما و شرجی راحت میشه. 

این نوشیندنی یخی (یه جورایی مثل آب طالبی خودمون) از میوه‌ای به اسم پاپایا درست میشه که قد و قواره و شکلش مثل کدوهای گنده‌ست. خودش نارنجی رنگه و هسته‌هاش هم گرد و سیاهرنگ هستن. کلا میوه‌ی جالبیه و خیلی‌ها برای صبحانه یا عصرانه قاچ می کنن و می‌خورن. عکس از پاپایا ندارم اما میتونین تو اینترنت پیدا کنین.
پاناماسیتی- پاناما
نارگیل تازه که با دم و دستگاه نجاری کله‌ش سوراخ می‌شه و یه نی توش قرار می‌گیره. احتیاح به اضافه کردن هیچ شیرینی‌ای هم نداره

پاناماسیتی- پاناما

 سوپ دریایی Sopa de mariscos. مخلوطی از جانوران دریایی تازه صید شده مثل میگو و هشت‌پا و عروس دریایی و  خیلی‌ها که براشون معادل فارسی نداریم. از نظر مزه، بعد از سوپی که در گواتمالا و بعد در شیلی خوردم مقام سوم رو داره. تو شهرهای ساحلی حتما به بازار ماهی‌فروشها سر بزنید و از رستورانهای اطراف این بازارها غذا بگیرید. این ناهار ما در طبقه دوم بازار ماهی‌فروشها بود.
پاناماسیتی- پاناما
Seviche de Corvina سبیچه‌ی کُربینا که یه جور ماهی بزرگه ( در اندازه‌های اوزون برون) و بسیار خوشمزه‌ست. این نوع ماهی رو می‌شه تو اکثر بندرهای اقیانوس آرام پیدا کرد.
پاناما سیتی- پاناما
Sineguela سینه خوئه‌لا همون میوه‌ایه که در گواتمالا بهش jocote خوکوته می‌گن. خوشمزه با هسته‌ی بزرگ.
پاناماسیتی- پاناما

میگو پلو. اون دوتا استوانه اسمشون یادم نیست اما از خمیر آرد ذرت درست شده‌ن. سفیده با کره مخلوطه و کرم رنگه با کاکائو. بعد توی برگ موز یا بلال پیچیده می‌شن و بخارپز می‌شن.
چیتره- پاناما
اینهم اصل غذا پیچیده شده در برگ موز 
ویه مدل دیگه‌ش که توی برگ بلال پیچیده شده. 

این عکس پایین تابلوش اشتباهه. خب من اونموقع نمی‌دونستم پرنیل یعنی سردست خوک و فکر کردم منظور تابلو اینه که اینها یوکای درست شده توی فر (al horno) هستن، اما اینها همون یوکای سرخ‌شده Yuca frita بودند که همه‌جا تو امریکای لاتین پیدا می‌شه. سمت راست، جلو، پلانتین سرخ‌شده Platano frito و عقب خوراک لوبیا مخلوط با گوشت خوک.
داوید- پاناما
لوبیاپلو (البته با لوبیا چیتی) در کنارش یه ظرف لوبیای اضافه، سیب‌زمینی آب‌پز، وپلاتانوی سرخ شده(شیرین) 
بوکه‌ته- پاناما 

 غذای مکزیکی در پاناما! بیستک یا استیک مکزیکی روی تابه‌ی چدنی به همراه لوبیا و پنیر رنده شده و دو سه‌تا چیپس ذرت و یه سیب‌زمینی تنوری. هنوز داشت جلز و ولز می‌کرد که آوردنش سر میز.
آب آناناس
بوکاس دل تورو- پاناما
صبحانه در هتل! وقتی خودمون رو یه کم تحویل گرفتیم. نون تست فرانسوی با آناناس و شربت غلیظ به همراه کاپوچینو و امواج دریا و آرامش.
بوکاس دل تورو- پاناما
فیله‌ی ماهی سرخ شده در کنار پلاتانوی سرخ شده (سبز) و یه کم سالاد. عالی!
بوکاس دل تورو- پاناما


بازم هتل بازم تحویل! املت مدیترانه‌ای توی ظرف چدنی. 
بوکاس دل تورو- پاناما

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر