۱۳۸۹ آبان ۱۴, جمعه

میوه‌ها

میوه‌های کلمبیا عجیب و متفاوتند. البته سیب و پرتقال و نارنگی به وفور پیدا میشه اما امتحان کردن میوه‌های عجیب کلمبیا یکی از بزرگترین سرگرمیهای من هستن. البته چندتا از این میوه‌ها از آسیای جنوب شرقی آورده شدن که امیدوارم افراد مطلع‌تر از من بیان و توضیح بدن.

گرانادیا granadilla که تو میوه‌های گواتمالا هم معرفی کردم. پوست سفت و داخلش تقریبا مثل انار. مزه شیرین اما بیشتر میشه گفت بیمزه تا شیرین



Curuba  کوروبا عجیب‌ترین چیزی بود که تا حالا دیدم و خوردم. ترش به حدی که دل رو میزنه، البته غیر از اینکه قیافه‌ش اصلا خوشمزه نیست. یکی از بچه‌ها می‌گفت این میتونه تو رو بخوره!




لولو Lulo از خانواده گوجه فرنگی‌ها. ازش آبمیوه درست می‌کنن اما خودش خیلی خوشمزه نیست.



امتحان کردن پیتاآیا Pitahaya با ظاهر عجیب و غریبش یه خورده جرئت می‌خواست که البته به خرج داده شد و نتیجه این بود که به عنوان بهترین میوه انتخابش کردم. شیرین و نرم، و عطرش آدم رو یاد شربت گلاب می‌نداخت.



Carambolo کارامبولو ظاهر قشنگی داشت اما زیاد مزه نداشت. تو امریکا به star fruit میشناسنش که خیلی گرونه و اغلب فقط برای تزیین ظرفهای میوه استفاده می‌شه.



Guayaba Pera  گوایابا پرا یا گوایابای گلابی در واقع همون گوایاباست که شکل گلابی داره. من خیلی طرفدارش نیستم ولی اینم امتحانی بود.


توماته د آربُل Tomate de Arbol یا گوجه درختی که تو پاناما هم امتحان کرده بودم. آبمیوه‌ای که باهاش درست می‌کنن خیلی خوبه. به مزه خود میوه هم دارم عادت می‌کنم.



مورا Mora یا همون تمشک یا توت سیاه که به طرز فجیعی ترش اما خوشمزه بود.

 سیروئلا Siruela که از خانواده آلوی خودمونه اما یه ذره از گیلاس بزگتره. با این یه جور سس و یه جور دسر (مثل مربا) درست می‌کنن که بی‌اندازه خوشمزه‌ست.

ساپوته  Zapote  از منطقه جنوبی کشور به اسم کالی به بوگوتا میاد و دستفروشها می‌فروشنش. به خودی خود مزه خاصی نداره و 
بافتش مثل پودر میمونه. بهش عسل و نمک میزنن و میخورن.


دو سه تا میوه‌ی دیگه هم خریدم اما هنوز امتحان نکردم. به زودی درباره‌ی اونها هم مینویسم.

۱ نظر:

  1. میوه اول در ونزوئلا ماموس نامیده می شه. بچه ها خوشه هاش رو از جنگل می چینن و کنار جاده می فروشن. شیرینه و خوشمزه.

    پاسخحذف